Opis
lokomotywy elektrycznej EP-08
-
( E ) trakcja elektryczna, ( P ) zastosowanie pasażerskie, lokomotywa
czteroosiowa na prąd stały 3 kV.
-
EP08
– elektryczna lokomotywa pasażerska produkcji polskiej produkowana w
latach 1972 – 76 w Pafawag we Wrocławiu, gdzie wyprodukowano 15 szt.
Maksymalna prędkość 140km/h. Konstrukcja na podstawie serii lokomotyw
EU06 i EU07. Celem produkcji było zwiększenie prędkości poprzez zmianę
przełożenia przekładni z 79: 18 na 77:24 co
teoretycznie
zwiększyło prędkość do 160 km/h . Zakładana prędkość nie została
wprowadzona gdyż pojazd uzyskiwał złe właściwości biegowe. Zmianie
uległy także silniki trakcyjne ( nowy typ EE541c z lepszą klasą
izolacji ) oraz ułożyskowanie wału drążonego ( zamiast stosowanego w
serii EU07 – ślizgowego). Lokomotywy o numerach seryjnych 002 do
005 miały zastosowane ułożyskowanie ślizgowe, które okazało się
nieodpowiednie do założonej prędkości konstrukcyjnej. Lokomotywy te
przemianowano na serię EU07 nadając numery od 241 do 244.
-
EP08
są pierwszymi polskimi pojazdami przystosowanymi fabrycznie do
prowadzenia pociągów z prędkością wyższą niż 125km/h.
Podstawowe
dane techniczne EP08
-
producent Pafawag
-
moc i liczba silników 4 x 500 kW
( EE541c)
-
prędkość konstrukcyjna 140km/h
-
masa służbowa 80 T
-
długość ze zderzakami 15940 mm
-
średnica kół 1250 mm
-
moc ciągła 2000 kW
-
nacisk osi na szynę 20 T
-
pozycje nastawnika jazdy 43
-
maksymalna siła pociągowa 250 kN
-
masa silnika trakcyjnego 4210 kg
Galeria
fotograficzna EP08
Powrót.
|